SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER
Obbekjær Vinduer A/S
- ANVENDELSE OG GYLDIGHED
- 1.1. Disse salgs- og leveringsbetingelser gælder ved alle Obbekjær Vinduer A/S, CVR-nr. 10 62 72 06 (”OV”) tilbud, salg og leverancer af produkter, medmindre andet er skriftligt aftalt.
- 1.2. Afvigende indkøbsbetingelser fremsendt af en køber (”Kunden”) samt tilføjelser, modifikationer eller begrænsninger til nærværende salgs- og leveringsbetingelser skal kun finde anvendelse i det omfang OV skriftligt og udtrykkeligt har erklæret sig indforstået hermed.
- TILBUD OG ACCEPT
- 2.1. Ethvert tilbud, herunder tilbudte leveringstidspunkter, afgivet af OV er uforpligtende indtil endelig aftale er indgået i overensstemmelse med pkt. 2.3.
- 2.2. Tilbud afgivet af OV er gældende i 30 dage, medmindre andet fremgår af tilbuddet.
- 2.3. En ordre afgivet af Kunden er først bindende, når OV ved skriftlig ordrebekræftelse har accepteret ordren og Kunden skriftligt har godkendt ordren. I perioden mellem OV’s fremsendelse af ordrebekræftelsen og Kundens accept heraf, kan leveringstiden ændres fra OV’s side, Såfremt Kundens accept fremkommer senere end 5 arbejdsdag efter dennes modtagelse af ordrebekræftelsen. OV har uanset årsag eller tidspunkt ret til at afvise en ordre.
- 2.4. Såfremt Kunden finder, at der er uoverensstemmelse mellem Kundens ordre og ordrebekræftelsen, skal Kunden straks reklamere. I modsat fald er Kunden bundet af ordrebekræftelsens indhold, inklusiv nærværende salgs- og leveringsbetingelser.
- 2.5. Ordrer, som er blevet accepteret af OV ved ordrebekræftelse, kan alene ændres eller annulleres med OV’s skriftlige accept. Såfremt OV accepterer en ændring af ordren må Kunden påregne, at enhver ændring kan medføre en forøgelse af ordrens pris, herunder men ikke begrænset til ændring i antallet af elementer og ændring af målene på elementerne samt ændringer i leveringstiden.
- ORDRENS INDHOLD
- 3.1. Enhver ordre opfyldes i henhold til afsnit 3, medmindre andet er skriftligt aftalt.
- 3.2. Elementer og øvrige materialer produceres og leveres i OV’s standard kvalitet med OV’s standard beslag, profiler og kehlinger samt uden noter, se nærmere pkt. 3.4.
- 3.3. Sikkerhedsglas, redningsåbninger og lignende ydelser er ikke indeholdt i ordren.
- 3.4. Standardkvaliteten
- 3.4.1. Træ-Alu elementer aludelen er som standard ral. farve glans 77.
- 3.4.2. SMP Kit er som standard hvid og bliver altid anvendt i udvendig ramme/fals på koblede elementer.
- 3.4.3. Den indvendige ramme med termoruden er udført i fyrtræ, hvor glasset er fastholdt af OV’s specialudviklede sømfri glasliste.
- 3.4.4. Malerbehandling er en gennemtestet vinduesmaling, der sprøjtes på.
- 3.4.5. Kitfals leveres altid umalet.
- 3.4.6. Koblede elementer bliver altid leveret med mørtelnot i karm.
- 3.4.7. Koblede elementer fås med overfalsede rammer.
- 3.4.8. Koblede elementer leveres altid med synlige samlinger på indvendig side og ikke-synlige samlinger på udvendig side.
- 3.4.9. Koblede vinduer leveres som standard med elforzinkede anverfer og hasper, karm på 55 x 115mm samt vandret post med hulkehls profilering.
- 3.4.10. Ved koblede og kitfals elementer er vandret post altid med hulkehle profil.
- 3.4.11. Beslag og alu-bundglaslister til vinduer og døre er som standard umalede. Såfremt kunden ønsker indfarvede beslag og alu-bundglaslister kan dette tilkøbes.
- 3.4.12. Elforzinkede anverfer, stormkroge og stjerthager anvendes som standard beslag.
- 3.4.13. Hamborghængsler anvendes som standard og er ikke indfarvede.
- 3.4.14. Redningsåbninger løs lodpost (55mm) placeres på kantriglen på lodpost inde i rummet, hvor OVs standard kantrigle anvendes. Kunden er ansvarlig for, at lovmæssige krav til redningsåbninger er opfyldt, og ethvert ansvar i denne anledning kan ikke gøres gældende over for OV.
- 3.5. OV er dog berettiget til at opfylde aftalen med andre elementer og materialer, såfremt disse opfylder samme krav og kvalitet som det aftalte, uden at Kunden af den grund kan udøve nogen misligholdelsesbeføjelser over for OV.
- PRIS OG BETALING
- 4.1. Alle priser er i danske kroner og eksklusive moms, skatter og andre gebyrer.
- 4.2. Fragtomkostninger faktureres særskilt til Kunden, medmindre andet er skriftlig aftalt.
- 4.2.1. Ved elementer større end 2118 mm x 3500 mm tillægges kr. 1.500 pr. element.
- 4.2.2. Enhver ordre vil blive påført et tillæg for pakning og emballering på kr. 250,00.
- 4.3. Kunden er indtil levering forpligtet til at acceptere prisforhøjelser, som skyldes OV’s dokumenterede forøgede omkostninger vedrørende den aftalte leverance, herunder ændringer i valutakurser, told, skatter, afgifter, forøgede fragtomkostninger og lignende.
- 4.4. Betaling skal ske inden levering og senest den dato, den pågældende faktura angiver som sidste rettidige betalingsdag.
- 4.5. Ved forsinket betaling beregnes renter på 2 % pr. påbegyndt måned fra forfaldsdag. OV er berettiget til erstatning for sine inddrivelsesomkostninger.
- 4.6. I tilfælde af forsinket betaling er OV berettiget til at tilbageholde enhver fremtidig levering, herunder delleverancer, indtil Kunden har betalt ethvert mellemværende til OV. OV kan ikke holdes ansvarlig for leveringsforsinkelse på baggrund og Kunden kan hverken gøre et direkte eller indirekte tab gældende.
- 4.7. OV er berettiget til at kræve, at Kunden stiller Bankgaranti eller betaling inden produktion igangsættes, såfremt Kunden ikke kan kreditforsikres.
- 4.8. Kunden er ikke berettiget til at foretage modregning i købesummen med eventuelle modkrav, som ikke er skriftligt anerkendt af OV, og Kunden har ikke ret til at tilbageholde nogen del af købesummen på grund af modfordringer af nogen art.
- LEVERING
- 5.1. Leveringstidspunktet fastsættes efter aftale mellem OV og Kunden. Ved projektsalg skal Kunden fremsende en leveringsplan til OV førend leveringstidspunkter kan fastsættes.
- 5.2. Ved Kundens forsinkede betaling kan dette medføre en udskydelse af leveringstidspunktet indtil OV har ledig kapacitet til at genoptage produktionen. En sådan udskydelse af leveringstidspunktet betragtes i enhver henseende som rettidig levering således, at Kunden ikke af den grund kan udøve nogen misligholdelsesbeføjelser over for OV.
- 5.3. Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt, betragtes en udskydelse af leveringstidspunktet med op til 4 uger som følge af OV’s forhold i enhver henseende som rettidig levering, således at Kunden ikke af den grund kan udøve nogen misligholdelsesbeføjelser over for OV.
- 5.4. OV skal i alle tilfælde meddele Kunden, hvis leveringstidspunktet udskydes.
- 5.5. Såfremt Kunden ønsker at udskyde leveringstidspunktet, er det en betingelse herfor, at Kunden betaler ordren og afholder omkostninger til lagerleje af kr. 270,00 pr. m2 påbegyndt måned, med en minimumfakturering af 1 m2.
- 5.6. Leveringen sker med vognmand til den af Kunden angivne adresse, dog alene til vognkant ved kørefast vej.
- 5.7. Levering anses for sket, når varen er leveret i henhold til pkt. 6. Risikoen for det leverede overgår til Kunden på leveringstidspunktet. Ved modtagelse af elementerne må disse aldrig stå direkte på jorden eller stå i direkte sollys, men skal afdækkes mod solens stråler på grund af varmeudvikling.
- 5.8. Ved levering af specialelementer og store elementer er Kunden forpligtet til at stille mandskab og materiel til rådighed til aflæsning. Såfremt Kunden ikke opfylder denne forpligtelse, kan OV kræve betaling herfor eller udskyde leveringstidspunktet, hvis leveringen ikke kan gennemføres forsvarligt. En sådan udskydelse af leveringstidspunktet betragtes i enhver henseende som rettidig levering således, at Kunden ikke af den grund kan udøve nogen misligholdelsesbeføjelser over for OV.
- 5.9. Såfremt Kunden efter leveringstidspunktet ønsker tilpasninger, ændringer, justeringer eller lignende til produktet udføres dette af OV mod særskilt betaling herfor.
- MÅLTAGNING
- 6.1. Såfremt OV bistår Kunden i forbindelse med måltagning og lignende, er denne bistand alene at betragte som en service, der ikke pådrager OV noget ansvar.
- PRODUKTINFORMATION OG FORTROLIGHED
- 7.1. Enhver form for specifikation, materiale, dokumenter, beskrivelser, vareprøver eller lignende, som er udleveret af OV før eller efter aftalens indgåelse, forbliver OV’s ejendom og må ikke kopieres, gøres tilgængeligt eller videregives uden OV’s skriftlige accept.
- 7.2. Vareprøver fremvist af OV er alene vejledende og tilbydes for at Kunden kan danne sig indtryk af udtryk og kvalitet. Vareprøver kan være fremvist med forskellige dimensioner, andre beslag og med ekstra tilbehør som ikke er indeholdt i Standard Elementer.
- VEDLIGEHOLDELSE OG BEHANDLING
- 8.1. Al vedligeholdelse forestås af Kunden for egen regning og risiko.
- 8.2. Der kan forekomme kit-, silikone- og sulfo/sæbe-rester udvendig og indvendig på glasset. Dette skal fjernes af Kunden ved rengøring efter levering. OV har ikke mulighed for at fjerne dette før levering, blandt andet som følge af ophærdningstiden.
- 8.3. Vinduer og døre udsættes for vejr og vind, sol og regn. Derfor vil malingen med tiden nedbrydes. Kunden skal med jævne mellemrum kontrollere, at malingen er intakt. Vedligehold af overfladebehandlingen skal ske, når der er tegn på svigt af behandlingens vandafvisende funktion.
- 8.4. Olierede elementer skal olieres efter behov. I de første år kan Kunden opleve, at elementer kræver oliering flere gange om året – træet må aldrig udtørre.
- 8.5. Ved enkelte farver, kan der forekomme harpiks udtrækninger og ved mørke farver kan elementerne vride/bøje, på grund af den store varme påvirkning fra solen. Der kan ikke rejse krav mod OV i denne henseende.
- 8.6. SMP Kitten skal løbende kontrolleres og vedligeholdes af Kunden.
- 8.7. Beslag skal smøres af Kunden efter behov.
- 8.8. Bevægelige/gående dele skal smøres og justeres af Kunden. Derudover skal der forventes en grundig rengøring af elementerne, hvilket Kunden selv er ansvarlig for.
- 8.9. Drift og vedligehold kan rekvireres ved OV mod særskilt betaling herfor.
- GARANTI
- 9.1. Det ydes DVV garanti i henhold til Foreningen Vinduesindustriens garantierklæring for DVV-mærket produkter. Der kan ikke opnås garanti på ubehandlede elementer.
- LOVKRAV
- 10.1. Kunden er forpligtet til for egen regning og risiko at undersøge gældende lovkrav for Kundens projekt, herunder Bygningsreglementets energikrav til vinduer.
- EJENDOMSFORBEHOLD
- 11.1. OV forbeholder sig ejendomsretten til det solgte, indtil hele fakturabeløbet, med tillæg af eventuelle renter og omkostninger, er fuldt ud betalt.
- 11.2. Såfremt Kunden blander, kombinerer eller tilføjer det leverede til andre genstande, opnår OV ejendomsret til en del af det nye produkt, svarende til OV’s udestående.
- 11.3. Ved omdannelse eller bearbejdning af det leverede opretholdes ejendomsforbeholdet, således at det omfatter den omdannede eller bearbejdede genstand i et omfang, der svarer til OV’s udestående.
- 11.4. OV er berettiget til at tage det solgte tilbage, såfremt Kunden – helt eller delvist – misligholder sin betalingsforpligtelse.
- MANGLER OG REKLAMATION
- 12.1. Ved levering er Kunden forpligtet til straks at foretage en undersøgelse af det leverede. Såfremt Kunden vil påberåbe sig en mangel, skal Kunden meddele dette skriftligt ved påtegning på fragtbrev til chauffør samt straks og senest 2 arbejdsdage efter, at manglen er eller burde være opdaget, give OV skriftlig meddelelse herom.
- 12.2. Enhver reklamation skal være specifik, dokumenteret og præcist angive, hvori manglen består.
- 12.3. Overholder Kunden ikke de ovenfor anførte frister, fortaber Kunden retten til at gøre mangler gældende.
- 12.4. Overholder Kunden ikke modtagelsesinstrukser, herunder i henhold til pkt. 5.7, fortaber Kunden retten til at gøre mangler gældende.
- 12.5. Ved montering, omdannelse, bearbejdning og forandring af eller indgreb i det leverede er Kunden som følge heraf afskåret fra at påberåbe sig fejl og mangler. Dette gælder også i de tilfælde, hvor kunden har instrueret OV i at montere produktet i strid OV’s anbefalinger og/eller i strid med OV’s erfaringer.
- 12.6. Ved begrundet og rettidig reklamation har OV efter eget valg ret til at foretage afhjælpning eller omlevering.
- 12.7. Returnering af varer og produkter kan alene ske med OV’s skriftlige accept.
- 12.8. Såfremt OV efter besigtigelse af det leverede i en sag om reklamation påviser at manglen ikke kan tillægges OV’s forhold, skal Kunden betale OV’s omkostninger forbundet med besigtigelsen.
- 12.9. Følgende punkter kan forekomme ved træelementer og er ikke reklamationsberettiget.
- 12.9.1. Da træ er et naturprodukt, kan det forekomme at årerne i træet rejser sig. Det kan også medføre ujævnheder, i overfladen af elementet.
- 12.9.2. Ved malede mahogni elementer kan der forekomme udtræk fra mahognien, som kan ses igennem malingen, dette er ikke reklamationsberettiget, da det på sigt vil forsvinde.
- DAGBOD
- 13.1. OV’s ansvar i tilfælde af ansvarspådragende forsinkelse er begrænset til dagbod.
- 13.2. OV skal svare dagbod på 0,1 % af ordrens fakturapris pr. dag OV er i ansvarspådragende forsinkelse.
- 13.3. OV’s samlede betaling af dagbod kan højest udgøre 5 % af ordrens fakturapris.
- 13.4. Dagbod betales til fuld og endelig afgørelse af ethvert krav i anledning af forsinkelse og der kan ikke rejses yderligere krav herudover.
- ANSVARSBEGRÆNSNING
- 14.1. OV er ikke ansvarlig for mangler ved det leverede, som skyldes oplysninger afgivet af Kunden, Kundens forhold eller andre forhold, som er uden for OV’s kontrol.
- 14.2. OV er under ingen omstændigheder ansvarlig for indirekte tab eller følgeskader, herunder men ikke begrænset til driftstab, avancetab, tidstab, tab af goodwill og mistet fortjeneste.
- 14.3. I alle tilfælde er OV’s økonomiske ansvar begrænset til to gange fakturasummen.
- 14.4. I det omfang OV måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde OV skadesløs i det omfang, et sådant ansvar rækker ud over de i disse betingelser fastsatte begrænsninger.
- PRODUKTANSVAR
- 15.1. Ved personskade kan OV’s ansvar aldrig overstige den erstatning eller godtgørelse, som følger af dansk ret.
- 15.2. OV er ikke ansvarlig for skade forvoldt af det leverede på fast ejendom eller løsøre eller for følgeskaderne heraf.
- 15.3. Ændringer eller tilpasninger af det leverede, foretaget uden OV’s samtykke, fritager OV for ethvert ansvar.
- 15.4. OV er i intet tilfælde ansvarlig for indirekte tab eller følgeskader, herunder men ikke begrænset til driftstab, avancetab, tidstab, tab af goodwill og mistet fortjeneste, som Kunden, Kundens kunder eller andre måtte lide.
- FORCE MAJEURE
- 16.1. I tilfælde af force majeure er OV fritaget for sine forpligtelser, så længe force majeure-situationen består.
- 16.2. Force majeure foreligger, når OV, eller OV’s underleverandører, forhindres i at opfylde aftaler som følge af omstændigheder, der ligger uden for OV eller dennes leverandørs kontrol, og som OV ikke med rimelighed kunne eller burde forudse på tidspunktet for aftalens indgåelse.
- 16.3. Følgende eller lignende omstændigheder udgør en force majeure-situation, når de er omfattet af ovenstående betingelser: krig og mobilisering, oprør og uroligheder, terroraktioner, naturkatastrofer, epidemier/pandemier, strejker og lockouts, computervirus, hacking.
- 16.4. Det påhviler OV uden ugrundet ophold skriftligt at underrette Kunden, dersom ovennævnte omstændigheder indtræffer.
- 16.5. Forhindrer force majeure-situationen opfyldelse af en aftale i mere end 3 måneder, er OV og Kunden hver især berettiget til at hæve aftalen helt eller delvist.
- TREDJEPARTS KRAV
- 17.1. Foretager en tredjepart retslige skridt mod enten OV eller Kunden for produktansvar, er parterne gensidigt forpligtet til at informere hinanden herom.
- 17.2. Såfremt OV måtte blive pålagt ansvar over for en tredjepart, er Kunden forpligtet til at holde OV skadesløs i det omfang, et sådant ansvar rækker ud over de i disse salgs- og leveringsbetingelser fastsatte begrænsninger.
- ØVRIGT
- 18.1. Såfremt en eller flere bestemmelser i nærværende salgs- og leveringsbetingelser skulle blive erklæret ugyldige af en domstol eller en anden kompetent myndighed, skal de resterende bestemmelser opretholdes i deres helhed.
- LOVVALG OG VÆRNETING
- 19.1. Disse salgs- og leveringsbetingelser er underlagt dansk ret.
- 19.2. Enhver tvist mellem OV og Kunden skal afgøres ved de danske domstole med retten i Esbjerg som første instans. |
21. maj 2024